Збільшення залежності від імпорту косарок може призвести до втрати їх вітчизняного виробництва – Ярослав Навроцький
НовиниПротягом 2017-2020 років на ринку косарок тракторних, навісних та причіпних в Україні відбулись кардинальні зміни. Обсяги виробництва вітчизняної техніки зменшилися майже у 5,7 разу, тоді як імпорт, без врахування Китаю, зріс майже у 3 рази, зазначив науковий співробітник відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», к.е.н. Ярослав Навроцький.
За його словами, починаючи з 2018 року імпорт цього виду агротехніки починає стрімко зростати, витісняючи з ринку продукцію вітчизняного виробництва.
Якщо у 2017 році обсяги виробництва цієї техніки в Україні склали 3593 одиниць, тобто 71,6 % від загальної кількості виготовлених в Україні та імпортованих (без врахування Китаю), і у 2,5 разу перевищували обсяги імпорту у 1425 косарок (28,4 %), то у 2018 році показники майже зрівнялися: 1554 од. (49,5 %) вироблено в Україні та 1583 од. (50,5 %) імпортовано.
У 2019 році кількість вироблених на вітчизняного виробництва вітчизняних підприємствах косарок зменшилася до 1108 од. (23,9 %), тоді як імпорт збільшився до 3531 од. (76,1 %)
Нині ця тенденція лише посилюється, зауважив науковець. Торік в Україні виготовлено лише 600 од. (12,5 %), а імпортовано – 4240 од., тобто 87,6 %. Протягом січня-липня 2021 року кількість косарок вітчизняного виробництва склала лише 249 од. (7,2 %), за кордоном придбано – 3195 од., або та 92,8 % відповідно.
Ситуація, що склалася свідчить про поступову відмову від вітчизняних косарок на користь іноземних, широкий асортимент яких дозволяє аграрному підприємству вибрати техніку відповідно до власних можливостей та потреб, зазначив Ярослав Навроцький.
Сьогодні на ринку техніки представлений весь спектр косарок від українських та закордонних виробників, різної продуктивності, якості, економічності, різної вартості та з різною інноваційною складовою. Сільськогосподарські товаровиробники мають змогу обрати оптимальну машину відповідно до фінансових можливостей, площі посіву трав та сіножатей, продуктивності, ремонтопридатності, власних уподобань тощо.
Нині спостерігається тенденція збільшення імпорту порівняно недорогих з порівняно низьким рівнем інноваційної складової, але досить функціональних косарок з Польщі, походженням з країн ЄС та з країн, походження яких невизначено. Якщо у 2017 році обсяги їх імпорту з цих країн становили 1074 од. техніки або 75,4% від загального імпорту, то у 2020 році перевищили цей показник у 3,7 разу і склали 4027 од. або 95% від загального імпорту косарок (без Китаю).
Водночас імпорт високопродуктивних, інноваційних та з високою вартістю косарок виробництва Німеччини, Австрії, Франції та Італії скорочується. Так у 2017 році було закуплено 184 од. (12,9 %) га суму 3298,1 тис. дол. США (54,4 %) то у 2020 році їх імпорт зменшився більш ніж удвічі і склав лише 82 од. (1,9 %), за які заплатили 913,5 тис. дол. США (19 %).
В цілому, за результатами досліджень науковців Інституту аграрної економіки, імпорт косарок тракторних, навісних або причіпних за країнами походження характеризується значними, але нестабільними обсягами поставок.
Зокрема, внаслідок пандемії COVID 19 у 2019 році та введенням карантинних обмежень різко скоротився у кількісному та вартісному виразі імпорт дешевих та неякісних косарок китайського виробництва. Якщо у 2018 році в Україну було завезено 9979 од. цього виду сільгосптехніки на суму 490,1 тис. дол. США, то 2019 році їх імпорт скоротився до 3352 од. загальною вартістю 225,3 тис. дол. США.
Неякісна і низько інноваційна техніка загрожує остаточно витіснити косарки вітчизняного виробництва, висловив занепокоєння експерт.
Для зміни ситуації в бік зменшення залежності від імпорту в цілому та косарок зокрема необхідно здійснити ряд заходів, у тому числі: створити сприятливі умови для залучення зовнішніх інвесторів; налагодження в Україні виробництва косарок кращих світових брендів через організацію спільних підприємств; модернізацію; впровадження інноваційних технологій у виробництво сільськогосподарської техніки українських машинобудівних підприємств, у тому числі за рахунок додаткового фінансування, отриманого завдяки програмі компенсації вартості сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва.
Лише виконання згаданих умов забезпечить зростання конкурентоспроможність вітчизняної техніки, сприятиме збільшенню робочих місць та зростанню надходжень до бюджету, підсумував Ярослав Навроцький.