Леонід Тулуш взяв участь у прес-конференці: "Харчові продукти здорожчають на 5%, переробні аграрні підприємства отримають збитки до 70%. Кому вигідний закон 3656?"
Ми у ЗМІРеалізація ініціативи законодавства щодо зниження ставки ПДВ лише на етапі постачання на практиці загрожує ризиками для підприємств та інших учасників переробного процесу на агроринку України. Цю думку оприлюднив Тулуш Леонід — кандидат економічних наук та заввідділу податкової та фінансово-кредитної політики Національного наукового центру “Інститут аграрної економіки”.
Обговорювалось до чого призведе зниження рівня ПДВ до 14% на агропродукцію, коли законопроект №3656 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції» ухвалять.
За словами Тулуша як фахівця, попри наведені декларації, що обіцяють при такому сценарії виграш як сільгоспвиробникам, так і переробникам, від майбутньої реалізації законопроекту більше за всіх постраждають саме переробні підприємства. Це доказує оцінка, проведена експертами Інституту.
Наприклад, у документі наведено аргумент як вигоду для переробників стосовно терміну сплати загальної суми ПДВ, який переміститься з моменту сплати за сировину на момент сплати зобов’язань підприємств по операціях з продажу продукції з цієї сировини.
Тут Леонід зауважив, що через зменшення на зазначену величину обсягу податкового кредитування переробників сплачувати відповідні суми доведеться одразу. Отже, декларований плюс насправді є фіктивним. За його словами маніпулювання рівнем ПДВ — це втручання уряду у ціноутворення, незалежно від етапу постачання, на якому приймається ставка.
Щоб знешкодити негативний вплив змін, потрібно знизити ціни на 5%, що є питомою вагою урахованого ПДВ. Але найбільш вагомим фактором залишається ринкова спроможність обох сторін купівлі-продажу, яка різниться залежно від типу продукту.
Зниження податкових зобов’язань, направлених на відшкодування податкового кредиту, призведе до втрат сільськогосподарських підприємств через зниження ставки. Тож за прогнозами науковця переробники спробують компенсувати це шляхом збереження наявної ціни з ПДВ.
У випадку, якщо не буде зниження вартості продукції сільського господарства на необхідні 5% виникне зменшення рентабельності підприємницької діяльності в цілому або підприємства муситимуть збільшувати ціни на виготовлену продукцію.
Та й загалом практична реалізація законопроєкту призведе до впливу, що дестимулює. Адже трейдери втратять мотивацію працювати з продукцією переробної галузі через зменшення обсягу замороження коштів на сплату ПДВ, який повертає держава, на 30%.
Науковець Тулуш також додав, що ще одним негативним впливом запровадження ініціативи виявиться формування нерівномірного функціонального середовища деяких груп підприємств переробної галузі. Адже є імовірність, що через дроблення бізнесу після урізання рівня податку частина спільноти переробників перейде на безподаткову схему функціонування. Внаслідок таку сільськогосподарську продукцію споживач отримуватиме без ПДВ, а учасники нової податкової схеми матимуть конкурентні переваги.
Підсумовуючи експерт зауважив, що без поширення зниженої ставки податку на додану вартість на агропродукти, отриманні після первинної переробки, представлені законодавчі зміни спроможна призвести до поглиблення сировинної моделі розвитку аграрного ринку країни.
Джерела: Українські новини, ТОВ «ГРАНДЕ ГУСТО»