Скачати прес-реліз українською, на русском языке

Питання запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення сьогодні гостро стоїть на порядку денному. Але перш ніж приймати це відповідальне рішення, необхідно оцінити доцільність та можливі наслідки цього кроку саме у нинішніх умовах. І саме наука має сказати своє вирішальне слово, зазначив директор Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Юрій Лупенко, відкриваючи засідання круглого столу «Соціально-економічні наслідки запровадження ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення в Україні», який відбувся 26 травня 2015 року в Інституті аграрної економіки.

Наразі необхідна консолідація зусиль  економічних, політичних, громадських та наукових кіл, оскільки не зважаючи на багаторазове продовження мораторію та можливе припинення його дії з 1 січня 2016 року, в Україні досі не створені передумови для включення земель сільськогосподарського призначення в економічний обіг. Таку точку зору висловив Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Максим Мартинюк.

Мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення необхідно скасувати, але наразі відсутні необхідні передумови – такого висновку дійшли учасники дискусії, в якій взяли участь представники Верховної Ради України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, НАНУ та НААН, громадських організацій, засобів масової інформації, вчені та викладачі наукових та освітніх закладів.

На їхню думку, скасуванню мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення має передувати ціла низка заходів.

Перш за все необхідно розробити консолідовану модель розвитку земельних відносин в Україні, яка б відповідала загальнонаціональним  інтересам і потребам країни, а також провести інвентаризацію земель за формами власності та суб’єктами господарювання.

Крім того, слід створити необхідні інституційно-правової бази щодо формування й функціонування ринкового обігу земельних ділянок сільськогосподарського призначення та розв’язати існуючі проблеми з державним земельним кадастром, серед яких, зокрема, повільне наповнення національної кадастрової системи відомостями про земельні ділянки, накладення меж суміжних територій,  межові спори та невідповідність наявних систем координат.

Також має бути опрацьований механізм державного регулювання ринкового обігу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а також створені правові й соціально-економічні механізми ефективної реалізації прав власності на землі сільськогосподарського призначення, у першу чергу особами літнього віку, які не мають спадкоємців.

Важливим завданням є створення запобіжних заходів щодо унеможливлення тінізації ринкового обігу земель та недопущення надмірної їх концентрації чи, навпаки, парцеляції.

Нагальною потребою є створення належної ринкової інфраструктури земель сільськогосподарського призначення, яка має включати земельні аукціони, земельний банк, оцінювачів, страхові компанії, землевпорядні організації, органи реєстрації прав, земельний кадастр, а також розроблення організаційно-правового механізму оформлення та посвідчення угод щодо переходу прав на земельні ділянки в умовах ринкового обігу.

На думку учасників круглого столу, необхідно законодавчо врегулювати ринок права оренди земель сільськогосподарського призначення, а також забезпечити непорушність інституту цільового призначення сільськогосподарських земель.

Слід також здійснити економічне обґрунтування та науково-методичне забезпечення процесу включення вартості земель як капіталу до економічного обороту.

Крім того, необхідно здійснити землеустрій – планування розвитку землекористування територій сільських рад щодо зонування земель за їх категоріями та типами землекористування із урахуванням придатності земельних ресурсів, встановленням територіальних природоохоронних та технологічних обмежень у використанні земель, а також удосконалити систему планування землекористування території територіальних громад та вирішити питання забезпечення новостворених громад проектами землеустрою щодо планування розвитку мультифункціонального сільськогосподарського землекористування.

Необхідно запровадити автоматизовану систему обліку платників земельного податку та плати за оренду землі та інші заходи.

За результатами обговорення, учасники круглого столу прийняли відповідну резолюцію, яка буде передана до Адміністрації Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.

Організатори круглого столу – Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки», Національна академія аграрних наук України та Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.

###

Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки» заснований у 1956 році в м. Київ як науковий центр з розробки економічних основ формування і здійснення аграрної політики в Україні, актуальних проблем теорії і практики розвитку агропромислового комплексу, організації впровадження у виробництво досягнень економічної науки, здійснення координації досліджень та підготовки наукових кадрів.

Указом Президента України від 12 січня 2004 року № 48 Інституту надано статус національного наукового центру.

Головним завданням Інституту є розробка економічних основ формування аграрної політики в Україні, проведення дослідження актуальних проблем розвитку агропромислового комплексу, організація впровадження у виробництво досягнень аграрної науки, здійснення координації досліджень та підготовка кадрів.

Контактна особа:

Лариса Басанська, Тел.: +38 044 527 86 73
Відділ науково-організаційного забезпечення та координації досліджень Ел. пошта: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду
Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» Веб-сайт: http://iae.org.ua/