Соціально-економічний розвиток сільських територій має відбуватися на ринкових засадах за підтримки підприємницької ініціативи сільських мешканців на всіх рівнях – учасники круглого столу
Прес-релізиСкачати прес-реліз українською, на русском языке
Розвиток підприємницької діяльності на сільських територіях потребує системного вдосконалення організаційно-правових засад діяльності, – такого висновку дійшли учасники круглого столу «Розвиток підприємницької діяльності на сільських територіях», який відбувся 4 червня 2015 року у Національному науковому центрі «Інститут аграрної економіки» в рамках XXVIІ Міжнародної агропромислової виставки «Агро 2015».
На думку учасників заходу, загальними проблемами розвитку підприємництва на селі є обмежені можливості залучення фінансових ресурсів та застосування передових технологій, слабка мотивація до підприємницької та інноваційної діяльності, недосконалість механізмів державного регулювання, а також нестабільність правового забезпечення та регуляторних механізмів.
Для їх розв’язання, зазначили учасники дискусії, необхідно здійснити цілу низку заходів у трьох основних напрямах.
В частині дерегуляції підприємницької діяльності у галузі, зокрема, необхідно обмежити адміністративне втручання у підприємницьку діяльність через удосконалення змісту і засобів суспільного контролю, забезпечити суспільну мотивацію інвестиційної діяльності сільськогосподарських і несільськогосподарських підприємств, сприяти розвиткові прямого та венчурного інвестування, а також кредитного обслуговування суб’єктів малого підприємництва на селі.
Для підтримки ринкової активності агропідприємств необхідно створити умови для підвищення конкуренції сільгосптоваровиробників на господарському, регіональному та міжнародному рівнях, подолати обмеження руху товарної продукції, визначити малих товаровиробників виключними об’єктами державної підтримки суб’єктів підприємництва на селі, удосконалити механізм державної підтримки сімейних ферм і сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів (СОК) в частині понесення ними капітальних витрат на забезпечення виробництва і збуту агропродукції.
Слід також надати підтримку експортної діяльності суб’єктів малого підприємництва через спрощення процедур взаємодії з зарубіжними партнерами та визначення СОК суб’єктами експортно-імпортних операцій.
Особливої уваги потребує несільськогосподарська підприємницька діяльність на селі – сфера послуг, народні промисли та ремесла, малі заготівельні, переробні та харчові підприємства, сільських і зелений туризм. Їх підтримка має здійснюватися через розвиток ринкової інфраструктури, спрощення процедур доступу суб’єктів несільськогосподарського підприємництва до використання державного та комунального майна і землі; його наукову і інформаційно-консультаційну підтримку.
В частині розвитку конкурентної політики слід визначити законодавчі засади диференціації розмірів, податкового режиму і соціальних зобов’язань організаційно-правових форм сільськогосподарської підприємницької діяльності, удосконалити договірні відносини кооперативів по збуту продукції з підприємствами переробної галузі та торгівельними мережами з метою скорочення трансакційних витрат, розвивати аграрні ринки, активізувати розвиток системи кредитних кооперативів на селі тощо.
За розрахунками науковців Інституту аграрної економіки, практична реалізація впровадження комплексу розроблених заходів щодо удосконалення інституціонального середовища діяльності суб’єктів підприємництва на селі дасть змогу активізувати підприємницький потенціал населення та збільшити кількість малих та середніх сільськогосподарських підприємств у 2020 році на 30%. За рахунок цього у сільській місцевості потенційно може бути створено 150 тис. робочих місць, при скороченні рівня безробіття на 0,7 п. п.
Водночас будуть створені умови для підвищення конкурентоспроможності малих підприємств на селі з метою забезпечення їх внеску у валовий внутрішній продукт в розмірі 20%, а також розширення частки доходів сільських домогосподарств від підприємницької діяльності та самозайнятості до 15% у 2020 році.
Індикаторами розширення діяльності сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів є підвищення кількості СОК до 5 тис. одиниць, зростання товарообігу через відповідні формування до 20% загального товарообігу, створення у кооперативних організаціях сільської місцевості до 50 тис. робочих місць, а також підвищення доходів сільського населення від участі у кооперативних структурах на 10-15%.
За результатами обговорення учасники круглого столу прийняли відповідну резолюцію.
У засіданні круглого столу, організованого Інститутом аграрної економіки, взяли участь представники Міністерства аграрної політики та продовольства України, установ НААН, вищих навчальних закладів.
###
Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки» заснований у 1956 році в м. Київ як науковий центр з розробки економічних основ формування і здійснення аграрної політики в Україні, актуальних проблем теорії і практики розвитку агропромислового комплексу, організації впровадження у виробництво досягнень економічної науки, здійснення координації досліджень та підготовки наукових кадрів.
Указом Президента України від 12 січня 2004 року № 48 Інституту надано статус національного наукового центру.
Головним завданням Інституту є розробка економічних основ формування аграрної політики в Україні, проведення дослідження актуальних проблем розвитку агропромислового комплексу, організація впровадження у виробництво досягнень аграрної науки, здійснення координації досліджень та підготовка кадрів.
Контактна особа:
Лариса Басанська, | Тел.: +38 044 527 86 73 |
Відділ науково-організаційного забезпечення та координації досліджень | Ел. пошта: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду |
Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» | Веб-сайт: http://iae.org.ua/ |